maandag 26 september 2011

Een eneverende dag. Sporten, douchen, ontbijten terwijl ik aan de boterham zit met kaas eten de andere mensen een warme maaltijd voor hun is het dan lunch tijd. Bijzonder zo'n 24 uurs economie aan boord.
Vandaag met het team een workshop teamontwikkeling gedaan. Het was een workshop die voor 3,5 uur gepland zou moeten worden maar dat lukt niet echt aan boord. Je hebt te maken met shiften van 12 uur dat betekent dat er altijd een teamlid dienst heeft en dat de andere geen dienst meer heeft en neemt dan deel in zijn eigen tijd.

In de workshop is het doel om met elkaar in gesprek te gaan over elkaars kwaliteiten en te kijken wat je van elkaar zou kunnen leren. Het was nog een beetje een brug te ver om zover te komen. Ze hebben allemaal voor elkaar een kaart gepakt met een kwaliteit en een valkuil. Het kiezen van de juiste kaart valt niet mee zeker als je dat nooit eerder hebt gedaan. Doel van de oefening was dat een ieder de kaart toelichtte en dat de ander hier op ging doorvragen om goed te begrijpen wat de ander bedoelde en dat de ontvanger er iets mee kon doen voor zijn eigen ontwikkeling. Het viel niet mee om dat met elkaar te delen. Tevens hebben ze allemaal hun een kwaliteitenvierkant voor zich zelf ingevuld (kwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie). De vierkant met de teamleden gedeeld en elkaar hier op doorvragen. Luisteren, doorvragen zijn key in zo'n oefening. Er is een eerste stap gezet en ik hoop dat ze met elkaar ook de volgende stappen zetten om het nog meer voor hun zelf helder te krijgen naar elkaar toe maar ook naar zichzelf voor hun eigen ontwikkeling.

Na deze intensieve sessie ben ik met de superintendent de toren opgeweest. De toren is 90 meter hoog vanaf het hek. Met een lift omhoog en bovenop een geweldig mooi uitzicht over zee en op het schip. Van bovenaf is heel goed te zien hoe de productiestraat eruit ziet. Het hele proces is mij uitgelegd en het is dan heel mooi om te horen hoe trots iemand is op zijn werk. Daar boven was ook heel goed te zien hoe de verhoudingen zijn. Alles is groot wat aan boord staat als het gaat om al het gereedschap, de kranen, de pijpen, de kabels noem maar op. Het was een hele leuke ervaring zo hoog...

In de avond de terugkoppeling gedaan inzake de teamontwikkeling van de middag. Weer prima gegeten aan boord. Elke dag keuze voldoende en af en toe een softijsje als toetje.

Het was een eneverende dag met veel indrukken en voelde me ook heel moe. Het zijn lange en intensieve dagen in voor mij een ongebruikelijke omgeving. Ik ben blij dat ik woensdag weer naar huis ga mis de mannen en wil graag weer in mijn eigen bed slapen waar het een stuk rustiger is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten